Cloettas Historie

Cloettas historia
De tre schweiziske brødre Bernhard, Christoffer og Nutin Cloëtta starter firmaet "Brødrene Cloëtta" for fremstilling af chokolade og konfekt i København. I 1873 åbner brødrene Sveriges første chokoladefabrik i Malmö. Mange af forældrene var specialister fra Polen, Spanien, England, Tyskland og Rusland, og de medbragte nye opskrifter, som Cloetta-brødrene var de første til at lancere i Sverige.
1862
Timeline Image
Firmaet F. Ahlgren, et kemisk-teknisk firma, blev grundlagt i Gävle. Fredrik Ahlgren var en mand, der ikke manglede idéer. Varesortimentet voksede hurtigt og omfattede blandt andet parfumer og medikamenter samt en efterhånden prisbelønnet skriveblæk. Efter Fredriks bortgang i 1907 overtog hans bror Adolf driften af virksomheden.
1885
Timeline Image
Produktionen starter i Ljungsbro. Fremstillingen fra Malmö flytter hertil, og et nybygger-samfund begynder at tage form. Efterhånden udvikler Ljungsbro sig til en industriby opbygget omkring Cloettas virksomhed. Der bygges boliger til medarbejderne, og senere også børnehave og lægeklinik.
1902
Timeline Image
Lagerman Junior grundlægges som et handelsfirma i København, oprindeligt med husholdningsartikler som skurepulver og fluefangere i sortimentet. Fra 1911 er Lagerman Junior ansvarlig for salget af Läkerol på det danske marked.
1905
Timeline Image
Adolf Ahlgren besøger Leipzig-messen, og med sig hjem har han en halstablet, som han lancerer i Sverige. Tabletten, som får navnet Läkerol, bliver hurtigt populær, og året efter starter eksporten til Danmark, og snart derefter følger Norge og Finland. Navnet Läkerol tog Ahlgren fra et andet produkt, han allerede havde i sortimentet – et flydende antiseptisk middel, som påstod at kunne helbrede lidt af hvert.
1909
Timeline Image
Dansk Engelsk Lakrids Fabrik starter sin lakridsfremstilling i et nedlagt bageri i Glostrup uden for København. De første produkter, der ser dagens lys, er presset lakrids, eksempelvis i form af Strømpebånd – et succesfuldt produkt, der længe fandtes i sortimentet under navnet "Ruller".
1920
Timeline Image
"Tag det rigtige – tag Cloetta," som blev lanceret dette år, er blevet en af Sveriges mest kendte reklameslogans. Cirka samtidig blev Cloetta-pigen introduceret, som i sin blåternede kjole og hvide hætte har repræsenteret Cloetta i mange sammenhænge.
1921
Timeline Image
Malmö Lakrids Compani (Lakridsfabrik AB) starter sin virksomhed i lokaler på Lundavägen i Malmö. Grundlæggeren af denne første specialfabrik for lakrids i Sverige er Jörgen Mörkeberg. På den tid, præcis som navnet antyder, fremstillede man netop lakridsprodukter, for eksempel lakridsrør og snore, som stadig findes i sortimentet. Navnet Malaco stammer netop fra de første bogstaver i Malmö Lakrids Compani.
1934
Timeline Image
Premiere for Kexchoklad. De chokoladeovertrukne kiks begyndte at blive produceret allerede i 1921 under navnet "Five o'clock kex-choklad", da det blev lanceret som et mellemmåltid til eftermiddagen. I 1938 får produktet det navn, som vi kender det som i dag – KEX.
1938
Timeline Image
En ny produktionsteknik blev introduceret på Malmöfabrikken, der i 1948 flyttede til nye lokaler på Norberggatan i Malmö. Teknikken kaldes støbning og blev i begyndelsen udelukkende brugt til at producere skumprodukter. I god tid til de Olympiske Lege samme år dukker "Olympia-grabbarna" op – store, seje gutter, der løfter vægtstænger og kun koster 10 øre stykket.
1953
Timeline Image
Verdens klart mest købte bil – Ahlgrens Bilar – ser dagens lys. Til at begynde med blev produktet solgt stykvis som "ettöresbilar", men blev hurtigt lanceret i pose. Posens udseende er blevet moderniseret flere gange gennem årene, mens bilerne selv har bevaret deres unikke smag, konsistens og design.
1953
Timeline Image
Bridge kommer på markedet. Det siges, at blandingen blev til, da nogle medarbejdere spillede bridge i deres frokostpause og spiste et miks af forskellige produkter, der blev produceret på fabrikken. En af dem kom på ideen om at lancere blandingen, de spiste, som en mixpose, og simsalabim var Bridge Original født.
1966
Timeline Image
Choklad-Thule fusioneres med Cloetta. Kendis-varemærker fra Choklad-Thule er blandt andet Tulo, Mums-Mums, Mellanmål (nuværende Sportlunch) og Romerska Bågar.
1971
Timeline Image
En af vores absolut mest populære produkter – Gott & Blandat – lanceres. I begyndelsen var det produktionens restpose. Når man havde pakket plocke-slik, blev der ofte 50-100 kilo slik tilovers af forskellige sorter. Dette blev blandet og pakket i poser, og derfor fik produktet sit navn. Produktionschefen kaldte det en "levende blanding", hvilket betød, at indholdet kunne variere en del fra gang til gang. I dag blandes produktet efter nøje fastlagte regler, men lever stadig op til sit navn!
1979
Timeline Image
Cloetta går sammen med Fazer Confekt. Med sammenlægningen af Cloetta og Fazer Confekt under det nye navn Cloetta Fazer blev virksomheden Nordens største aktør inden for chokolade og konfekt. Samlet havde Cloetta Fazer-koncernen 3.000 ansatte.
2000
Timeline Image
I 2008 deler Cloetta og Fazer sig, og i 2012 går Cloetta og LEAF sammen. LEAF ejede på det tidspunkt mærker som Läkerol, Ahlgrens Bilar, Malaco, Jenkii i Finland og Sportlife i Nederlandene. Ved at den "nye" Cloetta fik en betydelig international virksomhed, blev hovedkontoret flyttet til Stockholm.
2012
Timeline Image
Cloetta opkøber Nutisal, som har sin oprindelse i Libanon, hvor Moussa Rifai allerede i 1948 åbnede sin første butik og solgte tørristede nødder. Siden da er denne viden om at riste og krydre nødder blevet videreført, og siden 2014 har det været en del af Cloetta-koncernen.
2014
Timeline Image
Cloetta opkøber Karamellkungen, som i forbindelse med opkøbet skifter navn til CandyKing. I dag er CandyKing den førende leverandør af løsgodt i Europa. Siden grundlæggelsen i 1984 har CandyKing formået at fylde butikker verden over med over 500 godter.
2017
Timeline Image
Cloetta lancerer en ny bæredygtighedsagenda, der dækker områder i hele værdikæden, hvor Cloetta har mulighed for at påvirke. Det inkluderer at give forbrugerne flere valgmuligheder ved at introducere flere veganske alternativer, mindre sukker/ingen sukker, laktosefri produkter og nye emballagestørrelser, samt øge vores sociale påvirkning i værdikæden gennem vores partnerskaber og forpligte os til initiativet Science Based Targets.
2020
Timeline Image